Check The Computer

In 1982 raakte Bert betrokken bij de (eveneens) Haagse band Check The Computer. Met name het geluid van toetsenman Erik de Boer trok hem erg aan. Hij monsterde aan als backingzanger en zou ongeveer een jaar optredens, plaatopnames en een radio-opname met de groep doen.

De band is oorspronkelijk ontstaan uit The Affair bestaande uit: Erik de Boer (Farfisa orgel, Fender Rhodes piano en synthesizers), Martin Jongeneel (zang) Eef van Hooven (drums), Ben Schipper (gitaar en synthesizer) en Willem Hendriks (basgitaar), later is de naam veranderd in Check The Computer en is Hendriks vervangen door Peter Wassenaar (basgitaar en synthsizer). Ze speelden popmuziek met een jazzy sausje en vanwege het gebruik van syntesizers een onvermijdeljk jaren ’80 New Wave geluid.

De muziek was voornamelijk gebaseerd op het unieke geluid dat De Boer uit zijn instrumentarium wist te halen en de teksen en zang van Jongeneel. Dit geheel gecompleteerd door venijnige gitaarlicks van Schipper en voorzien van een solide bas/ritme basis door Wassenaar en Van Hooven. Erik de Boer speelde voor hij Check The Computer oprichtte met Jaap de Jonckheere in jazz-rock formatie Storm. Later zou hij zich bij De Jonckheere voegen in diens Urban Heroes. Met Check The Computer wilde hij zich op een meer toegankelijke markt richten.

[widgetkit id=133]

Op het moment dat Bert zich bij de band voegde stonden de leden net op het punt om een single op te nemen van hun nummer I Wonder Why, met op de achterkant The Road. De nummers werden opgenomen in de Wisseloord Studio. Bert zong het achtergrondkoor samen met Evert Nieuwstede, zanger van The Urban Heroes. Producer van deze single was Shell Schellekens. De band kreeg een uitnodiging voor een radio-opname bij de VARA. Hierbij werd behalve I Wonder Why ook een nieuw nummer opgenomen, The Telephone. Ook hier deed Bert aan mee. Het ligt voor de hand dat hij onderweg hierheen voor het eerst zijn lied Morge bij de band introduceerde.

De single verkocht niet best. De band kreeg echter de kans op een vervolg in de vorm van een EP. Een van de nummers die hierop zijn opgenomen is Bert’s Let It All Come. Dit nummer is ontstaan in de, tijdelijk tot demostudio omgebouwde, oefenruimte in Hofje Vredebest, waar Cold Turkey al placht te repeteren. Aangezien gedurende de zomerperiode de repetities stil stonden is er een opstelling gemaakt van instrumenten en opname-apparatuur. Met behulp van een ritmebox, effectenapparatuur en synthesizer maakte Bert hier een aantal thema’s waaronder een nummer met de titel Let It All Come. De tekst had hij al geruime tijd, maar was nooit voor het repertoire van Cold Turkey geschikt geweest. De originele zangmelodie werd nu begeleidingsmelodie en de zang werd gestuurd via een flanger en een faser. Samen met Erik de Boer, die een tussenstuk toevoegde maakte hij het nummer in een nachtelijke sessie af. Check The Computer’s zanger Martin Jongeneel schreef vervolgens nog een aanvullende tekst voor het door Erik bedachte tussenstuk. Hiermee was het nummer compleet. Het werd in de Bulletsound Studio van Willem van Kooten opgenomen, samen met 3 andere nummers – 1985, Anouk en Eiffeltower – en op de EP uitgebracht.

Ook dit product is niet het beoogde succes geworden. Wel hadden Bert en Erik elkaar als componisten gevonden. Check The Computer viel na verloop van tijd uit elkaar. Cold Turkey was al eerder opgehouden te bestaan. Bert en Erik hebben nog enkele jaren samen gewerkt als componisten-tekstdichters. De belangrijkste nummers die hier uit voort zouden komen waren Color The Blue, Like a Merry-go-round en Selling Yesterday. Dit laatste nummer zou samen met Let It All Come verschijnen op het album Hot Piece of Merchandise van The Urban Heroes. Deze band werd in 1980 door Jaap de Jonckheere en Ad van der Ree opgericht. Als Leadzanger werd Evert Nieuwstede aangetrokken. Rond 1988 verenigde Erik zich met zijn oude maatjes De Jonckheere en Van der Ree als toetsenman en co-producent van de bovengenoemde plaat. Hij wist twee eigen composities op de plaat opgenomen te krijgen. In Selling Yesterday wordt een unieke sopraansax-solo gespeeld door Candy Dulfer.

 




3 reacties

  1. Nu mijn oude sharp platenspeler met twee elementen weer werkt, deze plaat als eerste opgezet. Fantastische muziek. Kwam er pas op kant 2 achter dat het 45toeren moest zijn. Maakt weinig uit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *